Op bezoek bij de politie - Reisverslag uit Banjul, Gambia van Broeders - WaarBenJij.nu Op bezoek bij de politie - Reisverslag uit Banjul, Gambia van Broeders - WaarBenJij.nu

Op bezoek bij de politie

Door: Verslag Herman

09 Maart 2009 | Gambia, Banjul

Na een prachtige avond aan het strand en een zwoele nacht (helaas alleen wat temperatuur betreft) moesten we vanmorgen vroeg uit de veren. Voor ons geen probleem maar de stappers die om 3.00 uur thuis kwamen dachten daar anders over. Na het ontbijt zijn we in convooi naar het hoofdbureau van politie in Banjul gereden. We werden daar verwacht omdat de Unimog aan de politie gedoneerd is en ze wilden hun erkentelijkheid uitspreken. De inhoud van de toespraken zal ik jullie besparen, maar het meest opmerkelijk was het feit dat we een brief op naam kregen die ons vrijwaard van controles, bekeuringen enz. Jammer dat hij alleen in Gambia geldig is. Het hoofd van de Gambiaanse politie eindigde zijn toespraak met de vraag om voetbalkleding. Hij weet wel heel goed het nuttige met het aangename te combineren. Ondertussen hebben we serieuze problemen met de Landrover. Problemen met de koppeling die steeds erger lijken te worden. Zelfs onze technici weten het niet op te lossen. Maar zoals met bijna alles in Afrika zien we ook hier wel waar het schip strand. Hij loopt immers nog. Jos is ondertussen net Sinterklaas. Hij weet zich met grote regelmaat omringd door Gambianen die allemaal weten dat hij voetbalkleding te vergeven heeft. Hij heeft al veel mensen blij gemaakt en het lijkt hier net het trainingscomplex van Top Oss. Morgen gaan we naar de Camance in Senegal. Een groot deltagebied met veel oerwoud en veel vogels en dieren. Ben benieuwd. Het schijnt dat we er een overleg met de gouveneur hebben. Alles in korte broek en t-shirt. We zien het wel.Vanmiddag de ambulance volgeladen met hulpgoederen zodat we morgenvroeg op pad kunnen. In Senegal mogen geen auto's ouder dan 5 jaar ingevoerd worden. Er wordt echter een oudere auto aan een school voor leerdoeleinden geschonken. Deze moet nu door de bush het land in gesmokkeld worden. We hebben geen idee van de internetverbindingen ter plaatsem maar zijn tegen het weekend weer terug in Kairoh Garden. Groeten

• 09 Maart 2009 - 20:11

Piet:

hallo jongens het schrijven gaat je goed af herman het lijkt nu pas echt te beginnen met de missie geweldig om dit te lezen ik ben niet zo,n geweldige schrijver dus wens ik jullie nog veel succes de komende week herman en jos en de rest de groeten

• 09 Maart 2009 - 20:36

Johnny En Anita :

Dag Jos en Herman
    terwijl ik dit schrijf regent het hier in Boekel ben maar blij met de zwoele nachten.
    geef die politie man toch een voetbal tenue en laat hem die auto senegal in rijden komt alles wel goed.
    Ja, en dat Jos Sinterklaas is dat ligt hem wel met zijn ruime ervaring er moeten dan wel zuute kindjes zijn.
    mannen geniet er nog van. gr Johnny en Anita en kids

• 09 Maart 2009 - 20:43

Yvonne:

Mooi dat ze zo blij zijn met de voetbalkleding.Wat betreft de boete's hier??
    Brief van Centraal justitie/incasso:
    Pleegdatum:06 febr.
    Plaatsaanduiding: Veghelsedijk
    Toegestane snelheid: 50 km/uur
    Gemeten snelheid....
    fotofilmnr.342009
    opgelegde sanctie €.... (surprise)
    Dat was in de laatste drukke dagen net voor jullie vertrek ( 't valt erg mee)
    Fijne dagen daar in Senegal en maak mooie foto's
    groeten Yvonne

• 09 Maart 2009 - 22:19

Karin:

Weer een bijzonder verhaal, prachtig om te lezen!!
    Fijn dat jullie zoveel vrienden maken ;-)
    Mooi dat jullie een bezoek aan de gouverneur combineren met smokkelen!
    Misschien het beste om direct bij de kennismaking al een voetbaloutfit te doneren?? :-)
    Wie volgen we momenteel via GPS, zijn jullie dat?
    Veel plezier in de jungle!

• 10 Maart 2009 - 11:20

Huub Pennings:

Gaat prima! Leuk dat die ambu het volhoudt. Vanuit de beperkte info lijkt het dat een revisie van de hoofd- en slavecylinder van de koppeling de problemen kan oplossen. Kontroleer eerst even of de ontluchtingsnippel en alle aansluitingen nog wel goed dicht zijn en de flexibele slang nog goed is (onder belasting).

Groetjes, Huub

• 10 Maart 2009 - 14:42

Yvonne:

Met losse handen en op die afstand een auto repareren, dat is nog eens zorg op maat Huub!!
    Hopelijk lukt het.
    Succes jullie daar in het oerwoud
    groetjes

• 10 Maart 2009 - 15:26

Mari:

Hoi Jos en Herman,

Ik maak uit jullie verhalen op dat het nog wel vol te houden is, goed zo. Goei werk heeft tijd nodig.Hopelijk komt het met de landrover in orde met de schriftelijke tips van Huub moet het lukken.Herman heeft met wat telefonische aanwijzingen wel eens een gastank gesloopt langs de drukke kustweg in Yoegoslavie ( zonder ongelukken). Misschien een tip om je daar alvast aan de verkeersregels te houden als oefening voor later hier want hier willen ze geen trainingspak van TopOss dat zie je maar weer. Yvonne stuur die incasso maar door naar Gambia misschien dat die wat kunnen regelen E-mailadres van de plisie in Gambia is: auwwanaw@plisiegambia.ga
    Zien uit naar volgende verslagen, het gaat jullie allen goed.

groet fam. koppens

• 10 Maart 2009 - 16:41

Yvonne:

Ja dat klopt, mari hoorde het geluid van de gastank, en hij stond met zijn gordel nog om buiten.

gr Yvonne

• 10 Maart 2009 - 16:49

Stijn:

Hee papa..
    Ik ben echt wel een beetje jaloers op jou, jij bent daar lekker in een warm land terwijl ik hier in de regen buiten sta te werken..
    Maar je hebt het verdient, na al je voorbereidingen..
    Ik wens je nog heel veel plezier en succes, en ik zie je over een paar weken weer..

Groeten Stijn

ps. Vergeet die mooie vrouw niet he!!

• 10 Maart 2009 - 17:56

Astrid & Bas:

Dag Jos, Herman en de rest.
    Het blijft leuk om al die verhalen te lezen van jullie belevenissen. Jullie hebben het goed overgenomen dat schrijven. Hopen dat de landrover het gaat overleven. Veel plezier en succes met alles uitdelen.

Groetjes DDK A&B

• 10 Maart 2009 - 19:19

Diana:

Ja mannen dat wordt nog even afzien voordat jullie weer aan die zwoele nachten toe zijn, maar hier over dromen kan ook fijn zijn. we hopen maar dat de landrover mee uit senegal terug komt anders krijg je daar weer problemen met de politie of geldt de vrijbrief daar ook. veel plezier in senegal en een goede reis. Kan Manon het ook een beetje uithouden met jullie. vele groetjes aan iedereen en Herman ga lekker door met schrijven. Liefs de 4 Bevertjes

• 11 Maart 2009 - 08:43

Wim En Oskar:

Hoi, wij zijn weer thuis en weer aan het werk.
    Het was een top reis en ik zal verder genieten van jullie verslagen. In Baile niet maar Ziguinor of Bignona zal zeker internet zijn. Mijn gedachten blijven in Afrika. Alle goeds, Wim

• 11 Maart 2009 - 10:58

Loes:

Succes!! Echt heel leuk om jullie zo te volgen! Absoluut! ;)

Hele dikke knuffel voor jullie!

• 12 Maart 2009 - 00:24

Wil En Gert-Jan:

12-3-09

Hqallo hier zijn de broeders die achtergebleven zijn, iemand moet dit werk ook eenmaal doen.
    Uit jullie verslagen maken wij op dat jullie het goed naar de zin hebben.
    Dat is natuurlijk goed nieuws van het front.
    Jullie scrijven dat jullie van die zwoele nachten doormaken, bij ons rijzen dan enkele vragen op, we proberen dit te visualiseren, maar ook wijhebben onze beperkingen, dus probeer dit watduidelijker te omschrijven.
    Hopenlijk lukthet om die ouwe bak op de plaats van de bestemming tekrijgen, want dat is toch jullie taak\doel, als jullie dit vehicelmaar niet mee terug brengen.
    Groeten van donker padua

• 12 Maart 2009 - 15:47

Leon Pijls:

Manon, ik zal jou ook maar eens richting de schrijftafel uitnodigen anders ben je weer thuis voor we er erg in hebben gehad dat je daar een wereld ervaring op hebt mogen doen. Hoe gaat ie daar? Zwoele nachten lees ik wel maar wat je overdag presteert dat heb ik nog niet mogen lezen. Let us know en vergeet vooral ook niet foto's van jullie zelf op de site te zetten. Immers dat willen de achterblijvers het liefste zien...

De allerliefste groeten komen toch altijd weer uit Nijmegen!

Jeroen & Leon

• 12 Maart 2009 - 20:05

Nick:

hoe is ie met mij is ie goed ik hoorden dat het niet zo goed ging met de auto heb je al een soevenier voor ons gevonden veel liefs en groeten van nick xxx