De mouwen worden opgestroopt - Reisverslag uit Banjul, Gambia van Broeders - WaarBenJij.nu De mouwen worden opgestroopt - Reisverslag uit Banjul, Gambia van Broeders - WaarBenJij.nu

De mouwen worden opgestroopt

Door: Verslag Herman

08 Maart 2009 | Gambia, Banjul

Hallo allemaal,
Ik heb niet de illusie en de intentie om de kwaliteit van Loes haar verslagen te evenaren, maar zal proberen te beschrijven wat we zoal meemaken en ondernemen. Vrijdagavond hebben we Piet en Loes en nog een heleboel andere mensen weggebracht en uitgezwaaid. Het was een afscheid alsof we elkaar al jaren kenden en de komende jaren ook niet meer zouden zien. Wat kan een er met een mens gebeuren na wat weken in de tropen!! Op de terugweg van het vliegveld enkele lifters meegenomen. Lifters staan hier overal en plek genoeg in de ambulance. Daarna de dag geevalueerd onder het genot van. We hebben het verdriet van het afscheid met een flinke borrel weggespoeld. We hadden ook echt het gevoel een periode afgesloten te hebben en aan de slag te gaan met alle hulpgoederen. Op het vliegveld hadden we een Nederlandse hulpverlener ontmoet die had gehoord dat we een couveuse in de container opgeslagen hadden. Hij had grote belangstelling. Het bleek dat hij informeerde voor een healthcentre vlak bij Kairoh Garden. We wilden het graag eerst zelf bekijken en zijn daarom gistermorgen naar Sanjang gereden. Het healthcentre wordt gerund door Hans en Ali. Hij is fysiotherapeut en praktiseert in het centre als ze in Gambia zijn. Met zeer beperkte middelen proberen ze een volwaardig gezondheidscentrum te laten draaien. Ze waren nu bezig om een kraamafdeling met 5 bedden op te zetten.De couveuse zou hier op zich wel tot zijn recht komen, maar er is geen gekwalificeerd personeel en we hebben al snel besloten om de couveuse een betere bestemming in een groot streekziekenhuis te geven. Hans kunnen we echter wel blij maken met een aantal fysioapparaten die in de container opgeslagen liggen. Het toeval wilde dat de laatste patient van Hans de eigenaar van een beachresort was. Hij nodigde ons uit om achter hem aan te rijden. Zo gezegd, zo gedaan. Het bleek een eenvoudig maar prachtig gelegen resort pal aan het strand te zijn. We heben er wat gegeten en gedronken en onze siesta gehouden. Echt een "bounty" strand. Hierna terug gereden naar onze campong. De rest van de middag doorgebracht met wassen, plannen maken en veel lachen.'s Avonds friet en kipnuggets gegeten bij de jongens. Dingen die we in Nederland in een halve dag zouden doen, duren hier een dag. De temperatuur, de mentaliteit en de chaos zorgen er voor dat je nooit weet of een afspraak nagekomen wordt en of ja ook daadwerkelijk ja betekent. Het went echter wel. Vanmorgen weer het gebruikelijke ochtendritueel. Om 7.00 uur opstaan. Onder het genot van koffie plannen maken en de toestand in ons wereldje bespreken. Om 8.00 uur ontbijten en daarna douchen. Vanochtend de landrover vol geladen met fysiospullen die we vanmiddag naar Sayang gaan brengen. Het is wel relaxed te leven in een wereldje waarin je totaal geen idee hebt van wat er in de rest van de wereld gebeurt.Het is nu ook wel duidelijk dat mali er niet in zit. We hebben hier nog veel werk te verzetten en nog nauwelijks iets van Gambia gezien. Tot zover dit verslag. De groeten van iedereen.

• 08 Maart 2009 - 11:36

Sven:

Hallo Broeders,

Herman, mooi verslag hoor. Wat zijn jullie plannen met het wel/niet bezoeken van Mali ?
    Verder krijg ik met het lezen van jullie verhalen het beeld van Gambia weer helemaal voor ogen, mooi hé zo'n totaal andere wereld... Het zet je wel met je twee voeten op de grond. En dan hebben (hadden) ze in Gambia nog geen honger.
    Veel plezier nog,
    Greetings... Sven

• 08 Maart 2009 - 11:50

Sven:

Sorry van de Mali vraag, niet goed gelezen :-)

• 08 Maart 2009 - 12:07

Karin:

Hey daar, fijn om weer te kunnen lezen over hoe het jullie vergaat op jullie missie.
    Prachtig verslag hoor!
    Maken jullie zeker een foto van de couveuse als die op de plaats van de bestemming is, dan kan ik die in het ziekenhuis in het krantje laten zetten!
    Veel groetjes en plezier weer.

• 08 Maart 2009 - 12:47

Sonja Uit Bakel:

Ha die broeders,
    Leuk om jullie verslagen te lezen! Ben zelf van plan om eind dit jaar/begin volgend jaar naar Farafenni te gaan, dus als jullie daar langs gaan dan zou ik heel graag te weten komen hoe het daar met de rontgen zit. Foto's en type nummers van de apparatuur en van de ruimtes zouden erg helpen! Veel succes en veel plezier nog.
    Groetjes uit Bakel.
    PS Vast niet veel ijs te krijgen voor 25 d ;-)

• 08 Maart 2009 - 13:52

Fred Constant:

Jos/Herman en de rest van het team. GEFELICITEERD met het behalen van de "eindbestemming". Het is geweldig om jullie avonturen te lezen en de foto's te bekijken. Een prachtig initiatief waarmee jullie veel goed doen voor de lokale bevolking. Er is nog veel werk te doen lees ik, hopelijk hebben jullie ook nog tijd om van de omgeving te genieten. Heel veel plezier en succes met alles wat jullie daar nog willen en kunnen doen.
    Houwdoe

• 08 Maart 2009 - 14:32

Yvonne:

Hoi allemaal
    Herman ik vind je een waardige opvolger van Loes. Ga zo door! Misschien maar goed dat er nu werk aan de winkel is, zal ook een voldaan gevoel geven als er nog zoveel te doen is. ( het nederlandse tempo moet ook niet verleerd/vergeten worden, haha)
    Groeten uit het Helmonse
    Yvonne
    ps Binderssoet (appelboom) is inmiddels gesnoeid door Nico

• 08 Maart 2009 - 17:36

Loes:

Herman, wat een mooi verhaal! Echt tof dat je nu het schrijven doorzet! Heel veel succes met jullie missie! Wij blijven jullie volgen! Groeten aan Manon, Jos, Nick, Rick, Mark, Dick, Jan, Gislaine en natuurlijk de rest van GFA!

Groetjes uit Helmond!

Ps Yvonne, grappig van die binderssoet. Herman heeft mij laatst het verhaal verteld en hij zei toen: die moet ik meteen gaan snoeien als ik thuis ben! Haha..