Op en neer naar de Casamance in Senegal - Reisverslag uit Baïla, Senegal van Broeders - WaarBenJij.nu Op en neer naar de Casamance in Senegal - Reisverslag uit Baïla, Senegal van Broeders - WaarBenJij.nu

Op en neer naar de Casamance in Senegal

Door: Herman

16 Maart 2009 | Senegal, Baïla

Hallo allemaal,
Allereerst maar eens wat tekst en uitleg over de trage berichtgeving. We zijn de afgelopen week op en neer geweest naar de Casamance. Dit is een gigantisch deltagebied ten zuiden van Gambia. Een soort Biesbosch maar dan tig keer zo groot. Dit gebied is altijd een vluchtplaats geweest en de bevolking is nooit echt gekolonialiseerd geweest. In de diverse reisgidsen staat het gebied als gevaarlijk omschreven, maar niets is minder waar. De bevolking is onafhankelijk en zelfbewust en heeft altijd een autonome positie genomen t.o.v. de centrale regering in Dakar. Het is een soort Friesland van Senegal,maar dan wat serieuzer in het streven naar onafhankelijkheid. De centrale regering stuurt veel militairen naar het gebied om iedere vorm van autonomie de kop in te drukken en je ziet dan ook veel soldaten langs de weg (die overigens allemaal zwaaien). Als het gaat om voorzieningen dan wordt het gebied flink benadeeld t.o.v. de rest van Senegal. Slechte wegen en veel projecten die vanwege geldgebrek niet afgemaakt worden. De bevolking is echter ontzettend vriendelijk. Iedereen lacht en zwaait en er wordt nergens gebedeld. In dit gebied hebben wij dus een kleine week rondgetoerd. We hadden het en te druk en er waren slechts heel beperkt en dan ook nog heel trage internetverbindingen. Vandaar nu pas het verslag. De trage verbindingen zorgen er ook voor dat foto's uploaden vrijwel onmogelijk is. Het is ook vrij aso om een kwartier uit te trekken voor een foto terwijl er een aantal medereizigers staat te wachten om te kunnen internetten.

• 16 Maart 2009 - 11:05

Karin:

Heeeeey!!
    Eerlijk is eerlijk, we waren wel al (best wel héél erg) ongeduldig :-)
    Zo te lezen verdienen ze ook daar zeker hulp bij het opzetten van een en ander!
    Wat zullen jullie weer veel indrukken hebben opgedaan!
    Véél plezier nog!!
    En Jos nog 4 nachtjes slapen....... en dan drinken we er één op je verjaardag, zullen de rekening bewaren :-)
    Groeoeoeoeoetjes

• 16 Maart 2009 - 20:29

Sven:

Ha Broeders,
    hoe is het met de Laro ? en met de zuster. Zijn jullie al bij de overoverover...overgrootmoeder van Kunta Kinté geweest. Volgens mij zit zij in JangJangBureh (als ze nog leeft tenminste)Wat zijn de plannen voor de laatste weken? Groetjes, Sven

Wij, Jos en Herman, gaan een Landrover Ambulance wegbrengen naar Gambia of Mali. De Ambulance moet daar in het binneland weer dienst gaan doen. In Gambia aangekomen gaan we met z'n drieen verder. Manon, een arts en oud-collega komt tussen ons in zitten en met haar gaan we een aantal projecten bezoeken om te beoordelen in welke vorm we het beste hulp kunnen bieden op langere termijn

Actief sinds 03 Feb. 2009